Kävelykerho

Lähde mukaan tutustumaan omaan kaupunkiisi kävelijän perspektiivistä. Kävelyretkillä voit tutustua uusiin ihmisiin tai tavata vanhoja tuttuja ulkoilmassa.

Eeva-Riitta Turunen-Karjalaisen vetämä kävelykerho
Kävelyt ovat seuraavina keskiviikkoina klo 12.00:

15.9. ja 13.10.    Kokoonnutaan Kruunuvuorenrannan Alepan edessä,
                              Henrik Borgströmintie 2, 00840 Hki.
                              Bussit 84 ja 88 Herttoniemen metroasemalta.
                              Bussipysäkki: Lauri Mikonpojantie.
                              Parkkipaikkoja on katujen varsilla.

10.11.                  Kokoonnutaan Kauppakeskus Saaressa,
                             1.kerroksen (katutaso) kukkakaupan edessä,
                              Yliskylän puistotie 4.
                              Bussit 85 ja 86 Herttoniemen metroasemalta.
                              Bussipysäkki: Yliskyläntie.
                              Parkkipaikkoja on kauppakeskuksessa.

1.12.                    Viimeinen kävely tänä vuonna on 1.12 klo 12
                             Tapaamispaikka:  Herttoniemen metroasema,
                             (asemalla on kaksi uloskäyntiä ja tavataan sillä puolella
                              missä on bussilaiturit, jossain ulko-oven sisä/ulkopuolella)
                              Minulle voi ilmottautua etukäteen eevatur@gmail.com
                              tai myös tekstiviestillä 045 635348 (kirjoita nimesi)
                              Eeva Turunen-Karjalainen.

Ilmoittaudu syksyn 2021 Kulttuurikävelyille
Tiistaina 21.9.  26.10.  16.11.  21.12.  klo 13-14.30

Omaehtoista toimintaa

Kehonhuolto Seniorijuppa -videoita toistaiseksi  nähtävillä.

Kotikaupunkipolut vievät paikan päälle kaupunginosan historiaan ja nykyaikaan. Kohteilla esiintyvät monimuotoinen luonto ja kulttuuri, taide, rakennusperintö sekä merkittävät henkilöhahmot. Pääosassa on kuitenkin omakohtainen havainnointi. Kotikaupunkipolkujen kohteita voi poimia vaikka yksitellen, kartalle merkityt ehdotukset myös pidemmiksi kävelyiksi.
Toimi näin:
Kirjoita hakukenttään nettiosoite.  Etsi sekä kartta kohteestasi. Avaa pdf -reitistä valmiiksi puhelimeesi / tablettiin näin voit käyttää niitä silloinkin, kun netti-/mobiiliyhteys ei toimi. Voit myös tulostaa ne käyttöösi ja laittaa muovitaskuihin. Uusia alueita valloittamaan ja löytämään kotinurkiltakin uutta mielenkiintoista! Ehdotuksia Itä-Helsingistä:

Pyhiinvaellusreitit Vuosaaren Uutelaan ja Seurasaareen

Mobiilipyhiinvaellusreitit kulkevat merellisessä ja metsäisessä luonnossa ohjaten kulkijaa pysähtymisen ja hiljentymisen äärelle. Uutelan pyhiinvaellusreitti on 1,3 kilometrin pituinen ja Seurasaaren reitti noin 3 kilometriä pitkä. Seurasaaren reitti on esteetön. Molemmilla reiteillä on 10 pysähdyspaikkaa. Reittejä voi seurata joko mobiilisovelluksen tai painetun vihkosen avulla. Älypuhelimeen ladattavassa Nomadi-sovelluksessa tekstit ovat sekä äänitteinä että teksteinä. Paperiohjeet voi tulostaa Töölön ja Vuosaaren seurakuntien tai Hiljaisen tilan sivulta http://www.hiljainentila.fi/pyhiinvaellushelsinki.

Reitin voi ladata valmiiksi kännykkään maksuton Nomadi-sovelluksessa reitin i-(info)painikkeen kautta. Näin ohjelma toimii vaikka kenttä olisikin heikko. Lähtiessäsi vaeltamaan siirrä puhelin lentotilaan, ettei vaelluksen aikana tule häiriöitä. Laita kuitenkin värinähälytin päälle, niin puhelin ilmoittaa pysähdyspaikalle saapumisen.

Kallion muistolaatat -suunnistus Kallion kävelyfestivaali
10.1.2021 saakka

Muistolaatat ovat pieniä historian kirjoituksia talojen seinissä. Laatat kertovat tarinoita muun muassa kaupunginosassa asuneista merkkihenkilöistä tai historiaan jääneestä tapahtumasta. Kallion muistolaatat -kävely löytyy osoitteesta https://www.kfkkv.fi/445888917.

Kolmen sillan reitti Kallion kävelyfestivaali

Kolmen sillan reitti on Kallion kävelyfestivaalin lanseeraama ulkoilureitti, joka kiertää kolme siltaa: Kala­satamasta Mustikkamaalle, Hopeasalmen sillan kautta Kulosaareen ja Itäväylää pitkin Suvilahteen. Reittiä voi kiertää juosten, kävellen tai pyöräillen. Reitin opastus karttoineen löytyy osoitteesta www.kfkkv.fi.

Kolmen sillan reitti on kartalle koottu omatoiminen kävelyreitti, joka esittelee Kalasataman, Mustikkamaan ja Kulosaaren historiaa ja nykyisyyttä, luontoa ja kulttuuria, julkista taidetta, arkkitehtuuria. Kolmen sillan reitti alkaa Suvilahden vanhan voimalan edestä ja kulkee Kalastaman kaupunginosan halki Isoisänsillan kautta Mustikkamaalle (jossa useita reittivaihtoehtoja) ja Mustikkamaan sillan kautta Kulosaareen, sieltä reitti etenee Kulosaaren siltaa ja Itäväylää pitkin Sörnäisten rantatielle päättyen lopulta takaisin Suvilahteen. Kolmen sillan reitin voi kiertää , joko kävellen, juosten tai pyöräillen. Reitin avulla voi tehdä myös kotiseutumatkailua Kalasataman lähialueille.